Saturday 11 August 2012

❧ERTI RAMADHAN❧


<



hai sahabat2 semua..
Alhamdulillah skali lg kite ditemukan lam blog sy yg msh noob ni..heheh...

hari ni sy nk share skit tentang erti RAMADHAN yang sebenar. Hmmm..windunye sy pada bulan ramadhan..dapat bpuasa disamping org yg tersayang..mak, ayah n adik la..ish3..xkan org len lak kan...

hmmmm...jom kite lyn jap..erti ramadhan..

Ramadhan bermaksud sangat panas atau membakar. Dinamakan bulan ramadhan kerana pada masa dhulu apabila tiba bulan yang ke-9 dlm kalendar qamariah ini, Jaziratul-Arab berada dalam keadaan panas. 

ada juga yang mengatakan bulan ini dinamakan Ramadhan kerana pada masa itu masyarakat arab jahiliah akan menajamkan senjata mereka utk persediaan peperangn pada bulan syawal. 

Ada juga yang mengatakan bulan ini dinamakan ramadhan kerana pahala orang yang berpuasa pada bulan tersebut dapat menghapuskan atau membakar dosa-dosanya yang telah lalu. Seperti mana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud; 

"sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan iman yang sungguh2 dan mengikhlaskannya kerana Allah semata2, nescaya akan diampuni segala dosa-dosanya yang telah lalu." 

 "penghulu segala bulan ialah Ramadhan , apabila masuk bulan Ramadhan dibukakan segala pintu2 syurga dikunci segala pintu 2 neraka , dirantai dan dibelenggu segala syaitan dan dibukakan pintu rahmat. Malaikat jibril turun ke bumi merantai kaki syaitan dan mendesak mereka ke laut."

Ini menunjukkan pada bulan tersebut manusia tidak diganggu oleh syaitan. Yg menggoda mereka adalah nafsu yang meronta2 dan setring mendorong mereka kearah kejahatan dan kemaksiatan.

Bulan Ramadhan mempunyai 5 keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain.

  puasa selama 1 bulan
  solat tarawih.
  malam lailatul-qadar
  zakat fitrah
  nuzul Quran (turunnya wahyu nabi Muhammad s.a.w)

itu saje yang dapat sy kongsikan bersama sahabat semua. sekian dr sy, sya-sya. 😘




http://www.emocutez.com

❀ No comments ❀