Thursday, 21 March 2013

GEMPAR Bangunan Canselori UMT terbakar!!!



KUALA TERENGGANU - Tiga anggota bomba dan penyelamat cedera apabila memadam kebakaran di bangunan canselori Universiti Malaysia
Terengganu (UMT) pagi tadi.

Difahamkan ketika mereka sedang memadam sisa kebakaran, tiba-tiba kerangka sokongan bumbung bangunan runtuh menyebabkan tiga dari lapan anggota yang sedang berada di tingkat tiga itu cedera.

“Salah seorang kena hempap sikit dengan bumbung yang roboh. Dua lagi hanya calar-calar, tetapi keadaan mereka tidak serius. Mereka dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk mendapat rawatan,” kata Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri, Md Salleh Sarbini.

Kebakaran yang bermula kira-kira pukul 11.30 pagi itu dipercayai mula merebak dari bilik naib canselor di tingkat tiga.

Beliau berkata hampir 90 peratus kawasan di tingkat tiga itu terbakar namun puncanya belum dapat dipastikan. 

Seorang kakitangan Lailatul Akmal Abdul Rahman berkata dia yang sedang berada di tingkat dua terdengar bunyi loceng kecemasan tetapi menyangka ia hanya latihan kebakaran.

“Masa itu saya terus buat kerja sebab tidak nampak apa-apa yang pelik, tetapi tidak lama lepas itu, saya dengar rakan-rakan lain menjerit suruh saya
keluar.

“Bila berkumpul di luar bangunan, baru saya nampak asap tebal dan tidak lama lepas itu terdengar bunyi benda meletup,” katanya.

Penolong Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof Dr Mohd Effendi Abdul Wahid berkata antara yang terbakar ialah bilik naib canselor, bilik mesyuarat, bilik fail dan dua bilik pegawai tadbir.

Katanya sewaktu kebakaran terdapat sembilan kakitangan sedang bertugas sementara naib canselor sedang berada di luar negara. - Bernama

kebakaran
Smoke bellowing from the Chancellery.


Wednesday, 13 March 2013

Segmen Follow & Blogwalking #2 Oleh Mialiana.com

hai...
today sya-sya nk penuhi ruangan entry juz for join segmen blogger popular,k.mia...or lebih dikenali dgn nama MiaLiana..

ok..xnk melengahkan mase lg...dgn lfz Bismillahirrahmanirrahim...sya-sya join segmen ini sbg tnda 
sya-sya support k.mia ...
dont forget to click the banner!!!
^_^



Segmen ini dibuat bagi memudahkan Mia Liana untuk follow dan blogwalking semua blog peserta segmen ini. Secara tidak langsung ianya memberi ruang dan peluang kepada blogger lain untuk turut follow, blogwalking dan berkenalan antara satu sama lain dengan lebih mesra.

Segmen ini bermula dari 7.00 pagi 9 Mac 2013 sehingga 11.59 malam 20 Mac 2013. Mia Liana berharap agar segmen ini mendapat sambutan dan semua blogger dijemput join.

Hanya 4 langkah mudah diperlukan :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen Follow & Blogwalking #2 Oleh Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entri ini.
Pemilihan pemenang :
  1. 10 blog akan dipilih melalui random.org
  2. Pemenang dikehendaki memberikan satu URL entri terbaik dari blog mereka untuk di review di Mialiana.com
  3. URL entri terbaik hendaklah ditinggalkan di ruangan komen entri pengumuman pemenang nanti.
tunggu apa lagi... sila klik banner di atas untuk join....

Saturday, 9 March 2013

Sanggup Tanggung Risiko Untuk Cantik???

Bahan berbahaya dalam alat solek

hai sahabat pembaca diluar sane,
 hari ni sya-sya juz nk share info kesihatan lg..khusus buat gurlz ok...
ups..xbermaksud boyz xley bace..no no no...ofcoz korg ley bace....silakan...n selamat membaca...
ilmu untuk share right? hope korg dpt ss2 yg bermanfaat lam artikel ni..
tgu ape lg...jom la...

 Lambakan produk yang ada di pasaran sangat dikhuatiri kandungannya dan kebanyakannya mengandungi bahan-bahan terlarang dan merbahaya. Mengetahui maksud di sebalik nama setiap kandungan produk kecantikan yang dimiliki adalah sangat penting. Ini kerana, terdapat sesetengah bahan yang dimasukkan ke dalam produk kecantikan akan memberi kesan buruk kepada pengguna walaupun ia dianggap selamat. Selain daripada mengetahui makna sebenar setiap bahan yang dimasukkan, mengetahui fungsinya juga penting. Ini bagi mengelak daripada pengguna tersalah memilih produk yang sesuai dengan jenis kulit mereka.

Bahan-bahan Merbahaya


 Hydroquinone
Sama juga bahan ini, ianya biasa didapati dalam produk pemutih kulit. Penggunaannya dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan kulit merah dan rasa  terbakar, wujud masalah ginjal, kanser darah dan kanser sel hati.
 Rhodamin
Produk yang mengandungi bahan ini akan memberi kesan kepada pengguna seperti gangguan pada pernafasan dan kerosakan hati.
 Sodium Laureth Sulfate
Bahan ini terdapat dalam kebanyakan produk syampu, sabun badan dan pencuci. Bahan ini akan menyebabkan alahan kulit, asma, sakit kepala, sakit sendi, pening-pening, dan katarak mata.
 Mercuri
Bahan ini biasa digunakan dalam produk pemutih. Kesannya ialah berlaku iritasi dan alahan pada kulit, kerosakan pada otak, ginjal, gangguan perkembangan janin, kerosakan paru-paru, muntah-muntah dan kanser.
 Paraben
Bahan ini banyak digunakan pada deodoran dan kosmetik. Ia boleh menyebabkan kemerahan dan kesan pada kulit dan disyaki boleh menyebabkan kanser payudara.
 Isopropyl Alcohol
Alkohol jenis ini biasanya digunakan sebagai pelarut dalam produk kecantikan. Bahan ini boleh merosakkan lapisan kulit dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan penuaan.
 DEA (Diethanolamine), TEA (Trithanolamine), MEA (Monoethanolamine) 
Ketiga-tiga bahan ini boleh menyebabkan kanser ginjal dan hati.
 Minyak Mineral
Minyak mineral walaupun kedengaran seperti baik untuk kulit, tetapi ia akan melapisi kulit hingga pengeluaran toksin dalam badan terganggu. Ia boleh mengakibatkan jerawat. 
 Propylene Glycol
Produk seperti kosmetik dan pencuci muka juga banyak menggunakan bahan ini. Bahan ini mampu menyebabkan masalah kemerahan pada kulit
 Polyethyene Glycol (PEG)
Bahan ini akan menyebabkan kelembapan kulit terganggu dan mempercepatkan penuaan dan pembiakan bakteria. dan kerosakan ginjal dan hati.
 Tretinoin/Retinoic Acid

Jika bahan ini terdapat dalam produk kecantikan, ia akan menyebabkan kulit kering dan terbakar serta menyebabkan kerosakan pada janin. 

Selain daripada bahan-bahan tadi, terdapat juga bahan lain yang juga memberi kesan dan merbahaya kepada pengguna:


1. Pewarna sintetik
2. Plumbum
3. Copolymer
4. Triclosan
5. Phthalates
6. Formaldehid
7. Petroleum
8. Triclosan (dalam ubat gigi)

Fungsi dan Kegunaan
Secara umumnya, bahan-bahan yang digunakan dapat digolongkan kepada tujuh kelas utama berdasarkan kepada tindakan bahan-bahan tersebut, iaitu: 

Pengawet
Bertujuan untuk memberi perlindungan kepada sediaan kosmetik daripada pencemaran kuman semasa kosmetik digunakan dan juga mengurangkan kerosakan sediaan yang disebabkan oleh pertumbuhan kuman. Ini termasuklah paraben, sebatian ammonium kuartenar, alkohol seperti etanol dan isopropanol serta terbitan fenol seperti p-kloro-m-kresol. Selain itu, pengawet juga digunakan untuk mencegah minyak di dalam sediaan kosmetik daripada menjadi tengit. Bahan seperti ini termasuklah asid benzoik, BHA dan tokoferol atau vitamin E.

Pengawal kelembapan
Digunakan untuk mencegah kehilangan air daripada sediaan kosmetik apabila bekas sediaan kosmetik dibuka berulang kali. Bahan-bahan yang digunakan seperti gliserin dan propilena glikol di dalam losen dan krim pelembap memudahkan penggunaan sediaan agar mudah disapu dan diratakan ke kulit. 

Pewarna 
Digunakan untuk menghasilkan warna sediaan yang menarik perhatian pengguna. Perwarna yang diguna merupakan pewarna kimia seperti FD & C Merah atau pewarna asli seperti karotena, alkanet dan safron.  

Pengimbang pH
Merupakan bahan yang akan mengekalkan pH sediaan kosmetik supaya sediaan tersebut serasi dengan kulit. Antara bahan yang digunakan untuk mengimbangi pH sediaan ialah asid sitrik yang merupakan suatu asid atau ammonium karbonat yang merupakan suatu bes. Di samping penambahan suatu bes atau
asid, pengimbang pH boleh juga merupakan campuran garam seperti ammonium bikarbonat atau kalsium karbonat dengan asid tartarik.

Perasa
Digunakan untuk menutup rasa bahan-bahan kosmetik yang tidak enak apabila digunakan. Contoh bahan perasa yang digunakan adalah seperti amil asetat dan
etil asetat Pewangi Banyak digunakan di dalam penyediaan minyak wangi. Dalam kebanyakan penyediaan minyak wangi, nama pewangi tidak dinyatakan bertujuan
untuk melindungi pelaburan pembangunan sediaan wangi yang dibuat oleh pengilang.

sumber: EDITORIAL DARA DOT COM

Wednesday, 6 March 2013

ICT KUALA TERENGGANU


hai...
hari ni sya-sya juz nk share pic terbaru...
berikut adlh pic2 sewaktu kami g ICT kuala terengganu baru2 ni...
kebetulan temankan cik yani ambil cermin mate beliau....
then, sempat lg kami g karok bersame artis yg suaranye lunakn merdu sekali...
sebijik macam Siti Nurhaliza...
sape3???
Khadijah Yahya...
yeah...beliau merupakan housemate kami...@ lebih mesra dipanggil k.ija...
thx lot to her...sbb sudi bwk kmi jenjalan...weeeeeee
ohya...xsabo nk g JOM HEBOH jumaat ni @ dataran Shah Bandar K.Tganu......jumpa di sana...
okla... jom lyn ~,~v


cik yanie berkaca mata




wif  artis kami k.ija






-xoxo-

Friday, 1 March 2013

BEGINNING SEM 6!!!!



hai sume...
lme da rsenyew xupdate blog...da msuk bln 3 da ni...hehe...
well, sibuk sket sem ni..mklum la sem akhir da....
menriknye sem ni...sya-sya dpt bli kamera...pink kaler lg..hihiw...jgn jelez...:P
sony/16.1mp/8xzoom...
puas sgt3...

knp sya-sya lme update?

yela...1st, sbb line kiok sket...
2nd, hehee...assignment da bmule...
3rd..buzy ngn L.I/praktikal..duk cari tmpt mne yg ok ke x...mybe pas ni duk umah mk sedare kot...
4th, sya-sya ade hobi baru..kehkehkeh..mdownload citer mat salleh..
5th, xde story sbnrnye.. >_<

weehuuuu, mlm ni...kitorang nk g jenjalan cri makan..
actually, kami temankan yanie ambik glasses@giant..then, sambil2 tu...kami pon nk jenjalan g ict...ala..kt tgnu je..bkn kt shah alam...xpe la, at least dpt release tension kn3...

okla, tu je citer tuk hari ni..
jom lyn pic bwh ni... pic xtvt mgu lepas punye..haha
testing camera baru...btw sya-sya da resize b4 upload pic tu...lam 1000x750..hehehe...lau x..berat la...

okla...tata..