Sunday 28 October 2012

Diet dan Cara Pemakanan Asas Cegah Kanser




Hai sahabat blogers!!! Pencegahan awal terhadap sebarang penyakit kanser tidaklah sesulit mana yang anda fikirkan. Ianya banyak bergantung kepada corak diet pemakanan harian anda. Dan langkah-langkah memulakan cara pemakanan yang seimbang untuk pencegahan terdapat kaser adalah seperti berikut:






Kita perlu kurangkan makanan berlemak.
 
 Lemak binatang yang terdiri daripada lemak tepu (saturated fats) didapati sebagai salah satu faktor yang membawa kepada pembentukan kanser.

 Minyak tumbuhan yang dihasilkan melalui proses pemanasan pula terdiri dari trans fat, atau nama lainnya hydrogenated fat.

 Lemak ini sangat merbahaya, bukan saja membawa kepada penyakit jantung, malah boleh menyebabkan kanser.

 Antara bahan yang mengandungi banyak trans fat ialah marjerin, makanan sejuk beku, makanan bergoreng yang menggunakan minyak yang sama berulang kali.


Mengurangkan pengambilan daging merah.

 Contohnya seperti daging lembu, kambing, dan juga daging yang kanser payudara .

 Prospective study yang dijalankan terhadap 500,000 orang, mendapati seramai 53,396 orang mendapat kanser selepas 8.2 tahun.

 Daging merah dan daging yang diproses didapati positif terhadap kanser usus dan paru-paru, disamping meningkatkan risiko mendapat kanser esophagus dan hati (liver).


Perbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayuran.

 Perlu mengambil terutama yang mempunyai kandungan Vitamin A,C, E, beta carotene dan mineral.

 Vitamin C merupakan antioxidant berbentuk larut air (water-soluble) yang utama, manakala vitamin E pula sebagai antioksidan berbentuk larut lemak (fat-soluble).

 Antioksidan berfungsi melindungi sel daripada radikal bebas (free radical), yang merupakan penyebab kepada terjadinya kanser.

 Vitamin A dan beta-carotene (provitamin A) juga didapati dapat mencegah kanser, kerana fungsi utama vitamin ini ialah mengawal pertumbuhan dan pembezaan sel-sel badan.

 Kekurangan fungsi tersebut membawa kepada pembentukan kanser, dimana sel tersebut membentuk tisu jenis yang lain dan bukan sel yang sepatutnya.


 

Selamat mencuba!

❀ No comments ❀