Friday 10 August 2012

RAHSIA WARNA SAYUR & BUAH







Hai semua pembace blog di luar sne..sambil wave kt korg..haha..
Hari ni da 18 ramadhan da..pejam celik-pejam celik je ken..
jap btul mse blalu..Okla..hri ni sya-sya nk kongsi sket dengan sahabat sume tentang rahsia disebalik warne buah dan sayur.Agak2 wrne ape ek korang ske?...
jum la tgk khasiatnye.Selamat menbace!!


MERAH

 Antara kandungan nutrient yang terkandung dalam warna merah termasuklah lycopene, asid alergi, quercetin dan hesperidin. 

 Kandungan nutrien ini boleh membantu mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan lelaki dan melambat proses perkembangan tumor, mengawal paras kolestrol, menjauhi daripada sebarang bahan radikal dan menyokong perkembangan tisu dan mengurangkan kes arthistis.


OREN & KUNING

 Mengandungi beta karoten, zeaxantin, flavonoids likopena, kalium dan kaya vitamin C. 

 Mampu menjadi agen awet muda mengurangkan risiko kanser prostat dikalangan lelaki, mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah tinggi. 

 Malahan warna ini juga menggalakkan pembentukan kolagen dan menguatkan otot-otot sendi, juga bertindak sebagai agen anti bahan radikal bebas. 

 Kandungan kalsium dan magnesium membantu membina tulang yg sihat.


HIJAU

 Sayuran hijau mengandungi klorofil , gentian , lutien zeaxatin, kalsium, asid folat , vitamin C, kalsium dan beta-karotina. 

 Nutrien dijumpai disayur-sayuran dan buah-buahan hijau ini mengurangkan risiko kanser tekanan darah rendah dan paras kolestrol, memudahkan penghadaman, menyihatkan retina dan bertindak balas kepada bahan radikal bebas dan menguatkan antibody.


BIRU & UNGU

 Kandungan nutrient termasuklah lutien zaexantin resvertrol, ceaxantin, vitamin C, gentian, flavanoids, asid alegi dan kuersetin. 

 Nutrient terbaik untuk retina, paras kolestrol lebih rendah meningkatkan system antibody tubuh, menyokong penghadaman, meningkatkan penyerapan kalsium dna galian lain, mencegah radang hati, tumor dan bertindak sebagai anticarcinogens dan usus dan mengurangkan kegiatan sel-sel kanser.


PUTIH

 Mengandungi nutrient seperti beta glucans, EGCG,SDG, dan lignans yang merangsang aktiviti imun.

 Nutrien ini juga risiko kanser usus besar dan prostat mengimbangi tahap hormon kanser.


semoga bermanfaat!!!

❀ No comments ❀