Monday 30 October 2023

Kek Cawan Vanila : Vanilla Cupcake



hai selamat petang sahabat pembaca di luar sana. Lebatnya hujan hari ni..Alhamdulillah..syukur ya Allah..ada tak yang kat sini penggemar buat kek?? kalau ya, cuba komen kek ape yang korang suka ??Kalau tak keberatan jom kongsikan dengan syasya resepi yang sedap2!! 😜 Nanti syasya akan up dekat entry..ok tak???
okaylah...resepi kat bawah ni syasya tak ingat la sumber daripada mana...ade la dalam 13 tahun duk dalam buku resepi dapur syasya...hikhiks... jom kita terus tengok bahan2 yea...selamat mencuba guys!


Bahan-bahan kek

180g mentega dilembutkan sedikit
150g gula kastor
3 biji telur
180g tepung naik sendiri (diayak)
50ml susu 
1/2 sudu kecil estrak vanila



Bahan-bahan Aising

20g mentega
60g keju berkrim (creamcheese) dilembutkan pada suhu bilik
70g gula aising
2 sudu besar kordial sunquick (anggur)


Cara menyediakan kek cawan:-

Putarkan mentega dan gula sehingga ringan dan gebu sebelum memasukkan telur satu persatu. Pastikan setiap biji telur telah dipukul dengan sebati sebelum memasukkan telur seterusnya. 
Masukkan separuh daripada tepung yang telah diayak, tambahkan susu dan vanila. Kemudian masukkan baki tepung. Kaup dan balikkan adunan sehingga sebati. 
Masukkan adunan tadi ke dalam acuan kek cawan sehingga 3/4 penuh. Bakar dalam ketuhar 190 darjah selama 12-15 minit atau sehingga kek naik dan keemasan. Pindahkan kek-kek yang telah siap dibakar ke rak penyejuk. 


Cara menyediakan aising:-

Campurkan mentega dan keju berkrim didalam mangkuk kecil dan pukul sehingga licin dan berkrim. Tambahkan gula aising dan kordial sunquick (anggur) pukul sehingga sebati. 
Sapukan aising Sunquick Anggur ke atas kek-kek yang telah disejukkkan. Dapatkan kesan menarik dengan menitiskan beberapa titik sunquick anggur tadi pada bahagian atas aising dan kacau aising menggunanakan pencungkil gigi/ lidi. Siap!!!


❀ No comments ❀