Monday 6 November 2023

BUY MUSLIM FIRST: BELI BARANGAN MUSLIM DAHULU!!!!





Rasanya sudah ramai sudah mengenali dan ketahui akan kewujudan kempen membeli barangan muslim dahulu iaitu Buy Muslim First dengan menggunakan #BMF.

Manakan tidak di group Facebook kini sudah mencecah hampir 2 juta ahli di dalamnya dengan menggunakan Persatuan Ekonomi Muslim Malaysia. Mungkin antara group Facebook yang teramai ahlinya di Malaysia buat masa ini. Seperti di maklumkan, admin group tersebut menerima permohonan 5 hingga 10 post bagi setiap minit. Jadi terpaksa tapis apa yang tidak perlu.

Kepentingan kempen buy muslim first terhadap pemakanan orang islam. Kempen îBuy Muslim First BMF merupakan satu kempen yang dilihat mempunyai impak besar terhadap ekeonomi negara. Rakyat Malaysia ada 30 juta orang. PPIM berharap perkara ini diterima baik semua pihak termasuk kerajaan memandangkan usaha memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat negara ini akan menjadi lebih baik jika jurang.

Perkataan kempen amat sinonim dengan masyarakat Malaysia. Kenapa kempen Buy Muslim First begitu menakutkan dan begitu kuat impaknya. Kempen yang tercetus sekitar akhir tahun 2018 ini dikatakan mampu membantu peniaga Muslim untuk lebih maju dalam sektor ekonomi Malaysia.

Tingkatkan lebih lagi kualiti produk yang dihasilkan. Gunakan bahan yang berkualiti.
Jangan naikkan harga barang sesuka hati.
Tingkatkan lagi iklan pemasaran. Keluarkan sedikit wang bagi tujuan promosi.
Jangan ambil kesempatan terhadap pengguna yang bersungguh terhadap kempen #BMF

Nasihat Kepada Semua Pengguna Muslim:-

Teruskan kempen #BMF selagi tidak melanggar apa-apa undang-undang. Beli barangan hanya mengikut keperluan sahaja.
Tolong jangan bangkitkan isu Boikot. Bantulah sesama muslim

Orang muslim kita adalah pengguna majoriti di negara ini. Kuasa membeli kita adalah sangat kuat, namun realiti yang pahit kita harus terima adalah pembekal-pembekal yang ada di negara ini masih lagi dikuasai oleh golongan non-muslim. Kita akan terus kekal terkebelakang dan hanya jadi pembeli sahaja jika kita tidak bangkit berubah!! Ayuh bangkit!! Kita sokong perniagaan orang muslim kita!!

Ayuh kita bersama membina Ekosistem Ekonomi Islam Yang Baru & mengubah nasib Agama & Bangsa Kita!
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum, sebelum kaum itu sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka” (TQS. Ar-Ra’d [13]: 11).

SEKIRANYA KITA TIDAK MENYOKONG, SIAPA LAGI??????







Berikut adalah senarai jenama barangan produk muslim di Malaysia:-





❀ No comments ❀